|
Turun
saariston pohjois-osassa sijaitseva Kustavi on historiallinen paikka, sillä
onhan tämä saariston ainoa kuningaskunta. Ruotsin kuningas Kustaa III halusi
oman seurakunnan Suomen rannikolle ja kohteeksi valittiin vanhan postitien
varrelta paikka, johon kirkko kylineen asettui. Elettiin vuotta 1783 ja
varsinainen Kustavi perustettiin vuonna 1874. Asukkaita on tänä päivänä
vajaa tuhat, mutta kesä-asuntoja on yli 2900. Kukkivat rantaniityt ja lehtometsät
kätkevät kasvustoonsa monia harvinaisia kasvilajeja, joita tänne on
kulkeutunut vuosisatojen aikana merenkulkijoiden ja muiden matkalaisten
housunlahkeissa eteläisimmistä maista. Harvinaisin kukka täällä on Kustavin
nimikkokukka Skopolia, jonka sinipunaiset kellomaiset kukat ovat kevään ensimmäisiä
silmäniloja. Tämä perunansukuinen kasvi on tosin myrkyllinen, joten sitä ei
kannata nauttia kuin silmillä. Kustavin puinen ristikirkko on vuodelta 1783 ja tutustumisen arvoinen paikka, jossa meren henki on läsnä myös kirkon sisällä. Isonkarin majakka ja Katanpään linnakesaari kannattaa myös ottaa kohteeksi, jotta meren ankaruus ja maisemien karuus selviäisi. Kotiseutumuseo Etelä-Vartsalassa on myös tutustumisen arvoinen kohde. Kirjailija Volter Kilpi on syntynyt Kustavissa, joten hänen kunniaksi vietetään kirjallisuusviikkoa KUSTAVIN
KAUKOMERENKULUN KEHITYSVAIHEET
(kirjoittanut Taavi Kilpi, huhtikuussa 1997)
Kustavissa kuten muuallakin
rannikolla oli jo ennen Krimin sotaa harjoitaltu mittavaa malaispurjehdusta itämeren
piirissä. Mieli paloi kuitankin Itämeren ulkopuolelle, mutta ennen mainittua
sotaa vuosina 1853-1856, esteenä olivat useat maalaispurjehdusta rajoittavat
lait ja asetukset. Krimin sodan jälkeiset mainingit
sitten kaatoivat maalaispurjehdusta kahlinneet esteet yhden toisensa jälkeen.
Meret aukenivat myös talonpoikaispurjehduksille. Vaikka kapteeneilta
ulkopuolella Itämeren vaadittiin yhtenä ehtona merikoulupätevyyttä, saivat
vanhat Itämerellä kokemuksensa hankkineet päälliköt purjehtia senaatin myöntämin
lupakirjoin Englantiin ja aina Välimerelle asti. Ennen tätä aikaa saatiin
kuitenkin kestää tuo sota. Vuoden 1854 heinäkuussa
engelsmannin laivat tulivat Kustavinkin vesille ja asettuivat Isokarin luokse
saartovahtiin. Luotsiasema oli ajoissa suljettu ja 1833 rakennettu majakka
sammutettu. Vihollisen huomio keskittyi pääasiassa Uudenkaupungin suunnalle ja
näköetäisyydellä ollut Kustavin Lypyrtti jäi vähemmälle huomiolle.
Saarron tehokkuus kuvastuu Uudenkaupungin maistraatin vuosikertomuksesta, jossa
mm. todetaan: " Suolasta oli jo 1854 kaupungissa kova puute ja sillä olisi
hyvin ansainnut, jos sitä vain olisi ollut jossakin saatavissa." Isokarista käsin vihollinen vahti
lähivedet autioiksi kuin luomiskertomuksessa ja liikkui valtiaana vetten päällä.
Näin loppuivat mm. kahvit ja sokerit. Lypyrtissä oivallettiin rahan olevan
kudulla. Vanhastaan olivat reitit Tukholmaan tutut ja sieltä oli kaikkea
saatavissa, kunhan onnistui välttämään engelsmannit ja omat "tullinuuskit". Lainattakoon tähän Volter Kilven
Alastalon salissa -romaanista pätkä, joka kuvaa trokausta Lypyrtissä silloin,
kun Herra lahjoitti heille Engelskan sodan: "Mitä kaljaaseista, kun pärjäsi
viiskertaisellakin Ahvenanmaan takaa viiskertaisestikin kaljaasin lastin, kun
oli tikkua silmäparissa kekkaamaan sekä engelsmannin merillä että
tullinuuskin kotorannoilla. Jumaliste sitä aikaa, kun veivattiin rahaa, riksillä
ostettiin ja ruplan paperia pinkassa pistettiin lompakkoon! Oolannin raumat ja
Kappelskärin kurkut me opimme kuin kymmenen sormeamme: monikos muija
mantereelta mahtoikaan saada kahvikuppinsa makeaksi meidän toimestamme niinä
vuosina?" Sodan jälkeen alkoi pitkin
rannikkoa kiireinen kuhina laivojen hankkimiseksi, sillä rahdit olivat miltei
satumaisen tuntuisia. Toimeliaimpia olivat Lypyrtin luotsitalojen isännät.
Ylistaloa hallitsi liuta Lindqvistejä - Gustaf, David ja Emanuel Lindqvist.
Keskenäänkin he jo muodostivat vankan retarijoukon, mutta sukulaiset Pleikilästä
täydensivät joukkoa. Samanveroisia olivat Alastalon David Jansson ja priki
Koetuksen päällikkö David Ericsson, luotsitalojen naapuri. Näistä retariasetelmista
jatkettiin sodan jälkeen. Ensimmäiset laivat valmistuivat 1858, kuunari Alma
Siipyyssä ja priki Lokala Lokalahden Ruissaaren varvissa. Edellisessä oli pääosakkaana
David Ericsson, mutta Ylistalon Lindqvistit omistivat kolmasosan Almasta. Lisäksi
Alman retareihin kuuluivat Iso-Kevon pojat David ja Johan Gustaf Abrahamsson,
joista David isännöi kotitilaa Kevoa ja Johan Gustaf Anavaisten Juhantaloa.
Kolmas pojista, Abraham, oli muuttanut Laupukseen äitinsä sukutaloa isännöimään.
Hänkin kuului Kustavin suuriin laivaretareihin toimien paljon yhteistyössä myös
velkualaisten laivaretarien kanssa. Kun Volter Kilven "Alastalon
salissa" -romaani ilmestyi, esiintyi siinä neljä edellämainituista
romaanihahmojen esikuvina, Laupuksen Abrahamsson oli retari Langholman esikuva,
J.G. Abrahamsson Karjamaan Eenokin ja David Ericsson Härkänienen esikuva.
David Jansson on romaanin päähenkilö Alastalon pappan esikuva. Priki Lokalan pääosakkaita olivat
David Jansson, Vehmaan Henrik Svanberg ja Lokalahden David Rågö, jonka
rannoilla laiva rakennettiin. Mutta eivät Lypyrtin laivahankinnat tähän jääneet.
Ylistalon Lindqvistien ja Pleikilän Lindbergien laskuun valmistui Siipyyssä
Kustavin ensimmäinen parkki, Seura nimeltään, 1858 ja heti seuraavana vuonna
samojen retarien toimesta kuunariparkki Arpa myös Siipyyssä. Keväällä 1859 lait muuttuivat
niin, että maalaisalukset saivat purjehtia ulkopuolelle Itämeren. Parkki Seura
ennätti ensimmäisenä kustavilaislaivana Englantiin Emanuel Lindqvistin päällikkyydessä.
Seura vakiinnuttikin seuraavina vuosina asemansa Pohjanmeren purjehtijana. Sen määräsatamia
olivat toistuvasti Lontoo, Hull, Sunderland ja Grimsby. Arpa purjehti
tavallisesti samaa matkaa. Sen päällikkönä oli Emanuel Lindqvistin serkku
Anton Lindberg Pleikilästä. Molemmat laivat kävivät taas 1864
syksyllä Englannissa joutuen paluumatkalla hirmumyrskyyn. Arpa ajautui
ohjauskyvyttömänä erääseen Norjan vuonoon ja kärsi kallioita vasten täydellisen
haaksirikon. Laivan mukana menivät myös sen kapteeni Anton Lindberg ja hänen
veljensä 16-vuotias Abraham Ferdinand. Seura selvisi myrskystä, mutta kova järkytys
Arvan tuho oli koko kappelille, jonka merenkulku oli sujunut tähän asti ilman
suurempia vastoinkäymisiä. Lypyrtti oli laiva-asioissa sodan jälkeen
ehdoton ykkönen Kustavissa, mutta ei kappelin eteläpäässäkään annettu
tilaisuuden liukua ohi. Siellä toimeliaimpia olivat Abraham Abrahamsson ja
David Elmnäs, "Alastalon salin" retarit Langholma ja Lahdenperä. He
toimivat yhdessä velkualaisten kanssa.Laivanrakennus olikin Velkuassa mittavaa.
Salavaisten haukan varveissa valmistui 1600-luvulla peräti kolme
valtameripurjehtijaa. Kaikkien päävarustaja oli David Zefanias Jansson Velkuan
Härkäniemestä ja Carl Sundell Salavaisten Pietilästä. Laupuksen Abraham
Abrahamsson oli huomattavin osuuksin osallisena kaikissa kolmessa laivassa,
samoin myös David Elmnäs. Näistä laivoista Parkki Toimi valmistui 1863,
parkki Siivo 1866 ja priki Aino 1867. Ehkä nämä Velkuan laivatoimet
innostivat alastalon David Janssonin uusiin yrityksiin, sillä priki Lokala,
vaikka tuottikin hyvin, oli kuitenkin liian pieni. Kiivaalla kiireellä Alastalo
ajoi retareita kokoon uuteen yritykseensä heti Velkuan parkki Toimen
valmistuttua. Lainataanpa tähän Volter Kilven "Pitäjän pienimpiä"
-romaanista tuota vähtiä kuvaava pätkä: "Jokainen haaskattu jumalan
aamu Jtafiinan Janne rannassa rikaamassa Siviän sluuppia, ja tuskin ovat
suurukset liiveissä ja aamiaiset poskissa, kun jo kaikki kolme ovat liesussa ja
menossa, Alastalo pöhisemässä peräpiitalla, Härkäniemi ryhäniskoineen
keulamaston juurella, ja Janne keskipiitalla kuutteja sieraten ja solmien, tai
piukaten ja päästäen, kuinka on menon älli ja Alastalon nenä kulloinkin,
tuulen iiri ja keulan torko! ... Mennä viikolla kaupungissa ja viime viikolla
Turussa, seuraavana päivänä Langholmaan, tänäpänä Lahdenperään,
huomenna Pukkilaan, kolmantena Krooklaan - Karjamaassa ja Haukisissa, Norpit ja
Rahit, kaikki kulataan..." Rakennettava laiva oli parkki
Kaitais. Retariston rungon muodostivat todellisuudessa sukulaisryhmä Lypyrtistä.
Hankkeen hommamies ja päävarustaja oli Alastalon David Jansson. Muita pääosakkaita
olivat hänen poikapuolensa David Ericsson ja tämän sisar Kaitaisten emäntä
Josefiina Österman ja vielä sisarusten setä David Ericsson (Härkäniemi). Tämä
sukulaisryhmä merkitsi kolmasosan osuuksista. Muita pääosakkaita olivat
Vehmaan Henrik Svanberg ja Lokalahden David Rågö, Alastalon retarikumppaneita
jo priki Lokalassa. Neljänneksen osuuksista merkitsivät taivassalolaiset.
Loput olivat pieniä osakkaita Kustavista, Lokalahdelta ja Vehmaalta. Myös
David Elmnäs otti osuuksia, mutta Abr. Abrahamsson ei ollut mukana. Luultavasti
osuudet Velkuan laivoissa ja samaan aikaan hankittu kuunarilaiva Emma riittivät
hänelle. Rakentaminen saattoi alkaa. Parkki Kaitais valmistui Kaitaisten
varvissa kesäkuussa 1866. Viimeisiä töitä oli takilan pystytys meressä
vesillelaskun jälkeen. Takilan tarpeet Pietarista hakivat pääretarit David
Jansson ja David Ericsson vanhempi. Nuorempi David Ericsson oli tuonut priki
Lokalan matkassa ankkuripelit Englannista. Muissa huomattavissa hankinnoissa
olivat häärineet muut suurimmat osuuksien merkitsijät. Heistä Henrik
Svanberg huolehti isomaston ostosta ja kuljetuksesta Kokemäeltä
Uuteenkaupunkiin, mistä sitten oli helppo työ uittaa puujärkäle varviin.
Muista osakkaista Idulan Sebastian Jansson teki "seilituugin"
ostosmatkan Mathildedahliin, David Elmnäs teki useita tarvikeostoja Turusta ja
monet muutkin osakkaista, joita oli kaikkiaan 23, tekivät erilaisia hankintoja.
Mainittakoon vain, että tervaakin tarvittiin 2700 litraa. Valmistuttuaan parkki purjehti
ensin Uuteenkaupunkiin rekisteröintimittauksiin ja sieltä Crichtonin telakalle
Turkuun joitakin viimeistelytöitä varten. Laiva tuli maksamaan kaikkiaan 14
271 ruplaa eli noin 57 000 markkaa. Ensimmäinen lasti otettiin Viipurista ja
vietiin Amsterdamiin. Kapteenina oli priki Lokalan kapteeni David Ericsson ja
tuottoisat purjehdukset jatkuivat. Jaoista ilmenee selvästi
1870-luvun puolivälissä alkanut rahtien suuri heikkeneminen. Siihen mennessä
laiva oli kuitenkin jo tuottanut rakentamishintansa lähes kolminkertaisena ja
ehti sen hyvin saavuttaakin ennen kuin alus myytiin korppoolaisille vuonna 1885.
Vuonna 1877 David Ericsson jätti Kaitaisen siirtyäkseen suuremman parkin päälliköksi,
mutta kapteenin nimi ei vaihtunut, sillä Kaitaisen päälliköksi tuli nyt
edellisen serkku, hänkin David Ericsson. Rahtien heikkeneminen ei kuitenkaan
innostusta uusiin yrityksiin tyrehdyttänyt. Lypyrtissä kyllä tuli
hiljaisempaa, kun ansiokkaimmat merenkulun kehittäjät muuttivat pois. Heistä
Emanuel Lindqvist muutti Lokalahden Heikkalaan ja Johan Söderberg myös
Lokalahdelle. Lisäksi David Ericsson vanhempi muutti Taivassalon Urkolaan ja
Alastalon David Ericsson, parkki Kaitaisen kapteeni, kappelin eteläpäähän,
Laupukseen, solmittuaan avioliiton tämän talon tyttären kanssa. Tällä suunnalla laivatoiminta
vilkastui, kun kaikki nousevat merenkulun kehittäjät asuivat nyt eteläisessä
Kustavissa, Isoluodolla. Heistä Laupuksen Albert
Abrahamsson oli perinyt isänsä kuoltua 1876 tämän laivaosat ja toimi pääisäntänä
parissa laivassa ja Kustaviin perustetun Merimieshuoneen esimiehenä. Toinen Isoluodon huomattavimmista
retareista oli Idulan Johan Sebastian Jansson, joka oli ollut jo parkki
Kaitaisen retareita ja oli toiminut kuunarilaiva Emman kapteenina kunnes laiva
myytiin Uuteenkaupunkiin. Hänen kuudesta pojastaan kolme oli merikapteeneja. Edellisen lähinaapuri, Kankareen
Gustaf Reinhold Nyholm, oli monissa tulevissa laivayrityksissä tärkeänä
osakkaana ja laivapäällikkönä mukana seuraavinakin vuosina. Suurimman merikokemuksen kaikista
omasi kapteeni David Ericsson, joka jo 1862 oli ensimmäisenä kustavilaisena
priki Lokalan päällikkönä käynyt Välimerellä, ollut tärkeänä
toimimiehenä parkki Kaitaista rakennettaessa ja purjehtinut sitten sen ensimmäisenä
päällikkönä. Viides Isoluodon merkityksellisistä
hommamiehistä oli Juhantalosta Anavaisilta Kunnaraisten isännäksi avioliiton
kautta tullut Johan Gustaf Abrahamsson, joka päähommamiehenä oli ollut
hankkimassa kuunarilaiva Emmaa Kustaviin ja oli osallisena monissa muissakin
laivayrityksissä. Ei hän suotta saanut olla Alastalon salin Karjamaan Eenokin
esikuvana. Kun parkki Onni 1871 hankittiin
Kemiöstä Kustaviin, oli J.G. Abrahamsson taas päähommamiehenä. Onni oli
rakennettu 1857 ja oli ensimmäinen yli 400:n nrt:n suuruinen alus
Kustavissa. Onni oli Kustaviin tullessaan kemiöläisten omistuksessa kiertänyt
Kap Horninkin ja purjehtinut Intian valtamerelläkin. Merirosvojen varalta siinä
oli tykkejä, joista yksi on vieläkin Kunnaraisten pihan koristeena.
Kustavilaisaikana ei sillä käyttöä ollut paitsi laivan tullessa ensimmästä
kertaa Kustavin kotihaminaan oli saapumista juhlistettu ruutitussauksin tykeillä. Merkittäviä retareita parkki
Onnin ostossa olivat myös Lokalahdelle muuttaneet Emanuel Lindqvist ja Johan Söderberg
sekä Ylistalon David Lindqvist. Laupuksen Abraham Abrahamsson oli myös mukana
ja useita muita. Hän oli pääisäntänä 1872-1874, Abrahamssonia seurasivat pääisäntinä
Abraham Simola 1875-1876, David Lindqvist 1877-1879, Albert Abrahamsson
1880-1899 ja vuodesta 1900 alkaen Alastalon silloinen isäntä, merikapteeni G.V.
Karlsson (Kanerva). Sitten 1902 tai 1903 Västanfjärdistä kotoisin oleva
merikapteeni, myöhemmin merenkulkuneuvos Paul Eriksson hankki 27/64 parkki
Onnista ja tuli samalla sen päälliköksi. Ainoastaan tykit jäivät
koristamaan Kunnaraisten pihaa. Pari vuotta Onnin oston jälkeen,
1873, rakennettiin priki läheisessä Elmnäisten Vuorluodossa. Hankkeen käynnistäjiä
olivat Lypyrtistä tullut David Ericsson, Kankareen Gustaf Reinhold Nyholm ja
David Elmnäs, jonka mailla varvi sijaitsi. Nyholm oli hankkeen pääosakas ja häärinyt
Kustavin laivahommissa pitkään, mutta päällikön paikkaa hänellä ei ollut
aikaisemmin. Nyt sellainen aukeni priki Siviän komentokannella. Laiva oli
alunperin tarkoitettu Pohjanmeren purjehduksiin, kuten tapahtuikin. Nyholm oli
sitkeä merenkävijä, sillä vielä 1898, 1960-vuotiaana hän purjehti parkki
Weljeksen päällikkönä Välimeren matkan. Retariston rungon muodostivat
edellisten lisäksi vanhat tutut jo aikaisemmista laivayrityksistä, Vehmaan
Henrik Svanberg, Kunnaraisten Johan Gustaf Abrahamsson, Laupuksen Abraham
Abrahamsson ja Juha Eskola Rahista, mutta aivan ensikertalaisia olivat
talolliset Latokartano Rahista, Tukkila ja Alakylä Parattulasta sekä Vesterbyn
Alastalo. Merkillepantavaa retaristossa oli, että kaikki olivat talollisia. Myöhemmissä
hankinnoissa retaristo muuttui hyvin merikapteenivoittoiseksi.
Ensikertalaistenkaan ei tarvinnut sijoituksissaan pettyä, sillä heti ensimmäisenä
vuotena riitti jaettavaa 4 500 mk. Seuraavana vuonna Nyholm teki 3 Englannin
matkaa, määräsatamana Hull ja vielä neljäskin matka samana kesänä, määräsatamana
Malmö. Niin sitten kertyikin jaettavaa 10 500 mk. Laivan rakennushinta oli 46
000 mk. Vuosikymmenen lopulla 1878
liitettiin Kustavin laivarekisteriin parkki Weljekset. Se oli 482 nrt:n laiva ja
rakennettu Paraisten Tervsundissa 1875. Ilmeisesti rekisteripaikan vaihtoon
vaikutti samanaikainen johdon vaihtuminen. Pääretari- ja hommamies David
Zefanias Jansson Velkuasta jäi sivuun. Myös pääisäntänä hän oli ollut
laivan ollessa Velkuan rekisterissä. Nyt pääisännäksi tuli Laupuksen Albert
Abrahamsson ja kapteeniksi David Ericsson, joka jätti parkki Kaitaisen päällikkyyden
serkulleen David Ericsonille Lypyrtistä. Suurin osa osuuksista siirtyi myös
kustavilaisille. Toisten toiminnoissa ei
1880-luvulla tullut esiin oleellista uutta, mutta Idulan Jansson osti 1882
Luvialta kuunari Suomen, jonka päällikkönä hän oli ollut koko sen
luvialaiskauden 8 vuotta. Lähinaapurit Nyholm ja Ericsson olivat myös
osallisina. Tämä oli Janssonille hyvä yritys ja sitä se oli ollut jo laivan
luvialaiskautena, sillä hän oli myös laivan osakas. Tällöin Suomi joinakin
vuosina suoritti neljäkin parrupurjehdusta Lyypekkiin. Kun parruista maksettiin
Saksassa hyvin, kertyi valuuttaa lukuisat matkat huomioiden enemmän kuin
suurempien laivojen pitemmillä matkoilla. Kuunari Suomi loikin rahallisen
pohjan Janssonin myöhemmille laivatoimille. Nyt Janssonilla oli mahdollisuus
toteuttaa vuosikymmenien unelmansa kolmimastolaivan rakentamisesta. Hän
romuuttikin kuunari Suomen 1889 ja ryhtyi rakentamaan kuunariparkki Suomea
Kustavissa Vanhaniemen varvissa. Tästäkin aluksesta kuunari Suomen tavoin
Jansson yhdessä kapteenipoikiensa kanssa otti runsaasti yli puolet osuuksista.
Ericsson ja Nyholm olivat osallisina tässäkin yrityksessä. Kuunariparkki Suomen päälliköksi
tuli Janssonin vanhin poika merikapteeni Anton Jansson. Hän oli ensimmäinen täyden
merikoulun suorittanut kustavilainen yhdessä Arvid Ruskon kanssa. Molemmat
valmistuivat merikapteeneiksi 1888. Uusi laiva keskittyi aluksi Välimeren
purjehduksiin, mutta 1897 Suomi Anton Janssonin päällikkyydessä kävi ensi
kertaa Amerikassa. Tällaisista matkoista isä Jansson oli jo kauan unelmoinut. Liekö David Ericsson innostunut
naapurinsa laivayrityksestä, mutta maihin hän jäi ja ryhtyi ystävänsä
Nyholmin kanssa puuhaamaan myös kuunariparkin rakentamista. Osallisia
yritykseen tuli kaikkiaan 28 retaria. Laiva rakennettiin Kustavissa Kevon
varvissa ja valmistui 1891. Se oli suurin Kustavissa rakennetuista laivoista,
lastitiloiltaan 404 nrt:n laiva, kun Suomi oli 368 nrt:a. Se oli toiseksi suurin
Kustavissa rakennetuista laivoista. Osakkaista oli 11 merikapteeneja tai
laivureita, naapuripitäjäläisiä oli 3 Vehmaalta, 3 Lokalahdelta ja 1
Taivassalosta. Myös Uudestakaupungista ja Naantalista oli osakkaita. Kuitenkin
Saari oli talonpoikaisretarien laiva, sillä yhdestätoista osakaskapteenista ja
laivurista oli 10 myös talollisia. Kaikista kustavilaisaluksista Saari
suoritti eniten pitkiä purjehduksia. Lukuisten Välimeren matkojensa lisäksi
se kävi 14 kertaa muissa maanosissa. Sen kaukaisimpia satamia olivat Etelä-Afrikan
Port Natal (Durban), Etelä-Amerikan Santos ja Rio de Janeiro, Kuuban Manzanilla
ja monet muut Väli- ja Pohjois-Amerikan satamat, pohjoisimpana Halifax. Ennen näitä matkoja Ericsson
halusi itse kokeilla alusta. Hän teki sillä kaksi Välimeren matkaa. Ensimmäisellä
matkalla Weljekset lähti samaan aikaan Turusta kuin Saarikin. Weljekset
purjehti Nyholmin päällikkyydessä ja Itämerellä naapurukset suorittivat
testausmielessä kilpapurjehduksenkin, josta Ericsson Kööpenhaminasta
kirjoitti pääisäntä Albert Abrahamssonille: "Laiva näyttää olevan
hyvä meriastia ja luulen ettei se myös ole kulkemankaan mitä se Weljeksen
suhteen näytti, on nyt vähän ronkki vaan." Pohjanmeressä laivat joutuivat Kööpenhaminasta
lähdön jälkeen kovaan myrskyyn, jolloin näköyhteys laivojen välissä
katosi. Ericssonin Välimereltä lähettämän kirjeen mukaan laivat kokivat
orkaanimyrskyn, jonkalaista hänkään oli tuskin koskaan kokenut,
"reelinki painui usiasti koko syllän veden alle aaltoihin". Välimerellä laivat taas
kohtasivat. Näin Saari tuli testatuksi ja osoittautui sekä
purjehdusominaisuuksiltaan että myrskynkestoltaan onnistuneeksi. Toisenkin Välimeren
matkan Ericsson Saaren kapteenina teki ennekuin jäi lopullisesti maihin
hoitamaan ostamaansa Koilan Matintaloa ja useiden laivojen pääisännyyttä.
Kalavesien
hoidon tavoitteena on vesialueiden mahdollisimman suuren pysyvän tuottavuuden
saavuttaminen. Tämä edellyttää suunnitelmallista
kalavesien hoitoa, joka perustuu tarpeeseen ja jonka tuloksia seurataan. Osana
kalavesien hoitoa on vesistöjen tilan paraneminen tai säilyminen ennallaan. Ohjaamalla
kalastusta tuottavaan pyyntikokoon ja suurempiin saaliskaloihin vahvistuvat myös
kalakannat sekä säilyvät uhanalaiset kalalajit. Alueen kalastushoitokunnat ja Kustavin kunta on viime vuosina parantanut perinteisten kalakantojen määrää vuosittaisilla istutuksilla. Kunnon
Tulien järjestämillä kalastusretkillä ohjataan asiakkaita kestävään
kalavesien hoitoon, ja esimerkiksi ollaan hyvinkin tarkkoja lupa-asioista, koska
sitä kautta saadaan osa kalavesien hoitoon liittyvistä varoista. Mielestäni
aina kansallisella tasolla päättäjien pitäisi ratkaista vesistöjen
saastuttajien velvollisuudet kalavesien hoitoon. Sekä myös ratkaista mitä
tehdään räjähdysmäisesti kasvaville hylje ja varsinkin merimetso kannoille.
Niiden kalatalouteen, ja ympäristöön, kohdistuvat vahingot ovat nousseet
hyvin merkittäväksi! Kustavin
kunta on päättänyt rakentaa toimintaympäristön alueelle kunnallisen käyttö-
ja jätevesi verkoston, ja näin osaltaan on parantamassa alueen kalavesien
kuntoa. Kuvia kalastuksesta ja saaliista
|
Lähetä osoitteeseen webmaster(ät)kunnontulet.fi tätä sivustoa koskevia kysymyksiä tai kommentteja.
|